Menu

 

راه اندازی باشگاه مشتریان و مقایسه انواع باشگاهها

Launch club Customers & Compare the types of clubs

قبل از راه اندازی باشگاه مشتریان در کسب و کارمان، باید انواع آن را بشناسیم تا به نسبت قابلیتهای مورد نیاز، بهترین انتخاب را داشته باشیم.

 

باشگاه مشتریان وفادار یا همان Loyalty Customer Club کلا  به 2 روش آنلاین online و آفلاین offline ارائه میشوند که در این مقاله هردو روش را مورد بررسی قرار میدهیم.

 

باشگاه مشتریان در بستر آنلاین Customer clubs online:

 

این مدل از باشگاه مشتریان برروی بسترهای مختلفی مانند اپلیکیشنهای موبایلی، نرم افزارهای تحت وب، دستگاههای پوز بانکی یا کارتخوان های RFID عرضه میشوند و برای ارائه خدمات به شما نیازمند بستر اینترنت و یا خط تلفن میباشند. روش کلی کار با این نوع از باشگاهها بدین صورت میباشد که شما اطلاعات کسب و کار و تمامی مشتریانتان را از طریق اپلیکیشن  یا  وب اپلیکیشن، در این سرویس ذخیره مینمایید و از امکاناتی که در اختیارتان قرار داده میشود بهرمند میشوید. در این روش تمامی اطلاعات نزد شرکت ارایه دهنده باشگاه مشتریان میباشد.

 

مشخصات مشتریان، میزان و تاریخ خریدها و تخفیف های دریافتی، علاقمندیها، روز تولد، شماره موبایل و اطلاعاتی از این دست، توسط شما از مشتری دریافت و در دیتابیس ذخیره میشود. به تدریج مرکز داده های باشگاه مشتریانتان در سرور شرکت ارائه دهنده این سرویس تکمیل تر شده و قابلیتهایی مثل ارایه تخفیف، گزارش گیری، فیلترینگ، ارسال پیامک و دیگر امکانات از این قبیل به شما ارائه میشود.

 

مزایای باشگاه مشتریان آنلاین:

 

  • امکانات خوب در پالایش اطلاعات و ارایه راهکارهای مناسب باشگاه مشتریان.
  • هزینه کم در راه اندازی اولیه.
  • ذخیره سازی اطلاعات با حجم بالا.
  • ارایه توسط شرکت های مختلف نرم افزاری و داشتن انتخاب های متنوع از طرف خریداران.

 

معایب باشگاه مشتریان آنلاین:

  • تمامی اطلاعات مشتریان و فروشگاهها در اختیار شرکت ارائه دهنده سرویس می باشد.
  • هزینه های بالای حق اشتراک و استفاده از سامانه در سالهای دوم به بعد.
  • انعطاف پذیری کم در برابر سناریوهای مورد نظر مشاغل گوناگون و عدم امکان شخصی سازی سیستم.
  • مشکل قطع شدن سامانه در صورت اختلال در بستر اینترنت یا شبکه.
  • از بین رفتن تمامی اطلاعات کسب و کارها و مشتریانشان در صورت بروز هرگونه مشکلی در ساختار یا سرور شرکت های ارائه دهنده سیستم باشگاه مشتریان.
  • نیاز به بستر اینترنت یا شبکه برای راه اندازی باشگاه مشتریان در کسب و کارها
  • امکان هک و سرقت اطلاعات توسط بدافزارهای مخرب

 

2- باشگاه مشتریان در بستر آفلاین :Customer clubs offline

این مدل از باشگاه مشتریان برروی بسترهای مختلفی مانند گجت، کامپیوتر و کارتخوان های RFID مجهز به سیستم عامل عرضه میشوند و برای ارائه خدمات به شما نیازی به بستر اینترنت و یا شبکه ندارند. روش کلی کار با این نوع از باشگاهها بدین صورت میباشد که تمامی اطلاعات کسب و کار شما و مشتریانتان در نرم افزار این سیستم وارد میشود. اطلاعات وارد شده تماما بصورت آفلاین و مدار بسته در مرکز داده هایی که فقط در اختیار خود شما می باشد ذخیره شده و پردازش برروی آنها در همان سیستم عامل انجام میشود تا ابزارهای استفاده از باشگاه مشتریان بصورت کاملا شخصی در اختیار شما باشد.

مشخصات مشتریان، میزان و تاریخ خریدها و تخفیف های دریافتی، علاقمندیها، روز تولد، شماره موبایل و اطلاعاتی از این دست، از مشتری دریافت و در مرکز داده های سیستم ذخیره میشود. به تدریج دیتا بیس باشگاه مشتریانتان که نزد خودتان می باشد تکمیل تر شده و قابلیتهایی مثل صدور کارت، ارایه تخفیف، گزارش گیری، فیلترینگ، ارسال پیامک، شخصی سازی سیستم و دیگر امکانات در اختیار شما می باشد.

 

مزایای باشگاه مشتریان آفلاین

  • ذخیره شدن تمامی اطلاعات کاری و مشتریان فقط در نزد همان مرکز
  • قابلیت شخصی سازی سیستم برای انواع سناریوها در کسب و کارهای مختلف
  • سرعت بالا در پردازش اطلاعات و ارائه راهکارهای متناسب با هر صنف بصورت جزیره ای
  • مقرون به صرفه بودن در استفاده بلند مدت از سیستم
  • قابلیت سازگار شدن با سیستم های حسابداری در مشاغل گوناگون
  • بی نیاز بودن به بستر اینترنت یا شبکه جهت راه اندازی باشگاه مشتریان در کسب و کارها
  • درصد امنیت بالا در ذخیره سازی اطلاعات

 

معایب باشگاه مشتریان آفلاین

  • هزینه راه اندازی اولیه بالاتر نسبت به سیستم های آنلاین
  • ارائه سیستم باشگاه مشتریان آفلاین توسط تعداد اندکی از شرکت ها

 

در چند سال گذشته مجموعه ها برای راه اندازی باشگاه مشتریان نیازهایی داشته اند، شرکت هایی نیز این سرویس ها را نوشته تا در بازار بتوانند این نیاز را پوشش بدهند. توصیه میشود برای راه اندازی باشگاه مشتریان، نیازها و خواسته های خودتان را با قابلیتهایی که شرکت ها می توانند در اختیارتان بگذارند سنجش نمایید تا بهترین تصمیم را اتخاذ کنید.

 

نتیجه گیری مقایسه بین انواع باشگاه مشتریان:

به دلیل آشفتگی در ارائه سیستم های وفاداری مشتریان و سردرگمی و عدم وجود مرکز جامع اطلاع رسانی در این حیطه، کسب و کارها با توجه به قیمت، شروع به راه اندازی این سیستم ها غالبا بصورت آنلاین می نمایند، غافل از اینکه اطلاعات کسب و کار و مشتریانشان در جایی خارج از مجموعه خودشان در حال ذخیره سازی و پردازش می باشد. در حالی که هیچ کدام از کسب و کارهایی که در اجرای باشگاه مشتریان در ایران و دنیا پیش قدم بوده اند چنین روشی را پیش نگرفته و اجرای این سیستم را بصورت درون سازمانی و به تعبیری آفلاین انجام داده اند. اجرای باشگاه مشتریان بصورت آفلاین، درصد موفقیت بسیار بالایی را داشته و هزینه های کمتری را در بلند مدت نسبت به سیستم های آنلاین دارند. دسترسی آسان به اطلاعات مشتریان، سناریوپردازی با سلیقه های مختلف، سرعت و امنیت بالای اطلاعات، سازگاری با سیستم های حسابداری، بی نیاز بودن به بستر اینترنت و شبکه و مرقون به صرفه بودن در بلند مدت، اینها دلایلی می باشد که باعث برتری سیستم های وفاداری مشتریان بصورت آفلاین می باشد.

دی ان ان